Telemark Offroad

Formula Offroad

Formula Offroad

Formula Offroad er en spektakulær motorsport der man konkurrerer i presisjonskjøring i svært bratte bakker og terrengavsnitt. Resultatet avgjøres etter førerens evne til å manøvrere sitt kjøretøy i utrolig krevende situasjoner. Kraftige motorer, spesielle hjul og en fører som kan raske avgjørelser er avgjørende for et godt resultat.


KNA Telemark har arrangert løp i Nenset sandtak i en årrekke. Sandtaket i Skien er noe av det bratteste og mest krevende Formula offroad-førerne får bryne seg på igjennom sesongen.

 

Norgescup arrangeres 1. - 2. september 2018 på Nenset sandtak i Skien!

Meld fra til Mikael på tlf 40634552 om du ønsker å hjelpe til.



Om sporten

Formula Offroad har sitt opphav fra Island, hvor man på slutten av 1970 tallet kjørte oppvisning med ombygde firehjulstrekkere for å skaffe penger til redningsselskapet. Etter hvert utviklet det seg til en rendyrket motorsport og mange har stiftet sitt første bekjentskap med sporten via uttallige sendinger på Eurosport. Kjøringen er svært ekstrem og gir derved også publikum utrolig valuta for pengene. Høye hopp og spektakulære rundkast er også med på å heve underholdningsverdien både for publikum og ikke minst tv-seerne..

I 1990 fant sporten veien til Sverige da et antall Islandske førere tok båten over for å promotere sin spesielle motorsport. Allerede den gang sto en enslig nordmann på startstreken, Arne Johannessen med sin alt for tunge monster-jeep. De nordmenn som først satset skikkelig på Formula Offroad var Torger Johansen i Standard og Ole Graversen i Spesial. Først i 1999 ble det første løpet kjørt i Norge, nærmere bestemt i Kulmoen grustak på Vormsund. Fram til 2005 har også Vormsund vært vår eneste arena for Formula Offroad og så langt med NAF Motorsport Oslo og Omegn som eneste norske arrangør. Interessen for Formula Offroad har tatt seg skikkelig opp de senere år og Norge er i dag dominerende i den største klassen Spesial, mens Sverige fortsatt har størst antall førere i Standard.

 

Klasseinndeling

Kjøretøyene deles inn i 2 klasser; Modified og Unlimited. I Modified må kjøretøyene ha en viss likhet med en serieprodusert bil. Dekkene er er begrenset til "små" padler, påvulkede skovler er ikke tillatt. I Unlimited er det meste fritt. Dekkene som brukes kalles "Øysur" og er store dragracing slicks med påvulkede skovler. Enkelte av motorene i denne klassen leverer nærmere 1000 hk, med eller uten bruk av lystgass.

 

Konkurransemomentet

Hver konkurranse består av minst 6 seksjoner/baner som igjen består av et antall porter. Banene deles inn i poengsoner og maksimal oppnåelig poengsum pr. bane er 350, det gis avdrag for berøring av porter og stopp i banen. Enkelte baner kjøres også på tid og raskeste deltager får da 350 poeng i denne banen, mens de andre får avdrag etter anvendt tid. Status Det arrangeres en offisiell Norges Cup som går over 4 løp, alle tellende i sammendraget. Den nordiske førerforeningen er erstattet av NEZ. Dette innebærer at Nordic/FOFF Cup utgår og erstattes av et offisielt mesterskap. Våre Islandske venner har stått for en "World Cup" som går over 3 dobbeltløp i Norge, Finland og Island. Denne utgår også til fordel For NEZ. NEZ står for North European Zone og er et offisielt mesterskap som er underagt de forskjellig bilsportforbund i Europa. Det arrangeres NES Championship i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og vi forventer at flere land vil komme etter. Det forventes ca. 40 deltagere til start i de mest populære løpene. Offroadreglementet kan bestilles som særtrykk fra Norges Bilsportforbund.

 

Lenker

Norges Bilsportforbund terminliste
Formula Offroad Norge
Formula Offroad News
SMK-Play

Insane Racing